Waarom het belangrijk is om je eigen drijfveren te kennen

Jij bent vast groen? Of ben je geel? Petra HR van de GGD tikt ongeduldig met een pen op de tafel. Andries solliciteert op de functie van teamleider bij de GGD. Hij kijkt Petra vragend aan; ‘waar heeft ze het over?’ Petra een typische rood begrijpt al snel dat Andries geen kaas gegeten heeft van drijfveren. ‘Laat maar’, zegt ze, en gaat over tot een ander onderwerp. Eenmaal thuis belt Andries zijn vriend Peter, en vertelt zijn ervaring. ‘oh joh, zegt Peter, ‘ze heeft het over drijfveren. Noemde ze jou groen, haha, nou dat kan wel kloppen’.  Andries luistert naar wat zijn vriend er over vertelt en besluit om zich er wat meer in te verdiepen.

Heb je, net als Andries, geen idee waar Petra het over heeft, lees dan even verder. In dit blogartikel leg ik je uit wat drijfveren zijn, wat een drijfverenprofiel is en wat de voordelen zijn van het kennen van je eigen drijfveren.

Wat zijn drijfveren?

Een drijfveer is een omschrijving van het waardesysteem waaruit een persoon naar de wereld kijkt. Het geeft aan op welke manier een persoon denkt en hoe hij met uitdagingen en problemen omgaat. Een drijfveer geeft aan hoe iemand denkt, niet wat hij inhoudelijk denkt.  Het gaat om verschillende manieren van denken waarop iemand gedrag laat zien.

Achtergrond van de drijfveren

De drijfverentheorie is ontwikkeld vanuit het gedachtegoed van de Amerikaanse Professor Clare W Graves (1914-1986. Graves heeft veel onderzoek gedaan naar hoe mensen denken, welke waarden belangrijk zijn en welk gedrag mensen laten zien. Op basis van zijn analyse ontwikkelde Graves verschillende waardesystemen, deze vertegenwoordigen de verschillende drijfveren.

Een drijfveer wordt weergegeven in kleur

Een drijfveer geeft aan hoe iemand wordt gemotiveerd en wordt weergegeven in een kleur. De ene drijfveer is niet beter dan de andere. 

Omdat een kleur waardevrij is, maakt dit het praten over drijfveren veel makkelijker. Elke drijfveer is okay, het hangt, zoals met alles, af van wat je met jouw motivatie doet.

Hoeveel drijfveren zijn er?

In totaal zijn er 8 drijfveren; naast de kleuren rood, blauw, geel, oranje, paars en groen zijn er ook nog de kleuren beige en turquoise.  In de meeste profielanalyses worden 6 drijfveren gebruikt omdat voor de andere 2 drijfveren (beige en turquoise) nauwelijks theoretische onderbouwing is.

Ieder mens heeft alle 6 drijfveren, alleen sluit de ene drijfveer veel beter aan bij iemand dan de andere. Bij een drijfverenanalyse wordt een profiel gemaakt waarbij gekeken wordt naar de sterkte van alle drijfveren. Deze sterkte wordt weergegeven in cijfers, hoe hoger een drijfveer, des te sterker iemand vanuit deze drijfveer wordt gemotiveerd

We reageren op de wereld door een gekleurde bril

Een drijfveer is als een gekleurde bril waardoor we naar de wereld kijken. Deze bepaalt wat we zien en hoe we denken over wat we zien. Je kunt je vast voorstellen dat je met een andere kleur bril op je op een andere manier naar een probleem kijkt.  Voor de ‘ene gekleurde bril’ kan iets een groot probleem zijn, terwijl een ‘een ander gekleurde bril’ alleen maar een leuke uitdaging ziet.

Omdat iedereen gemotiveerd wordt vanuit eigen drijfveren maakt dit ook dat ieder persoon heel anders reageert op iets dat zich voordoet uit de buitenwereld. Wij zien wel gedrag van de personen om ons heen, maar we weten niet met welke bril op zij naar de wereld kijken, dus hoe zij denken.

Om gedrag van jezelf en anderen te kunnen verklaren vanuit de verschillende drijfveren moeten we een duik nemen in het onbewuste, drijfveren bevinden zich namelijk ‘onderaan de ijsberg’.

Het ijsbergmodel van Mclelland; metafoor voor het bewuste en onbewuste van een mens

Meestal zijn we ons niet bewust van onze eigen drijfveren en waarom we iets vinden of willen. We doen gewoon. Vanuit ons onderbewuste worden we echter allemaal diep van binnen gedreven door iets dat maakt dat wij op een bepaalde manier keuzes maken en handelen. Hoe zit dat?

Om dit visueel te maken heeft David McClelland, het ijsbergmodel ontwikkeld. Hij vergelijkt de mens met een ijsberg, waarbij hij het zichtbare gedeelte (boven water) vergelijkt met het zichtbare gedrag van mensen.

Net als een ijsberg wordt beïnvloed door allerlei externe omstandigheden zoals het weer, milieurampen etc, zo worden mensen ook beïnvloed door externe omstandigheden.

Het onzichtbare deel van de ijsberg (onder water) in deze metafoor staat dan gelijk aan het onbewuste van de mens. In dit deel bevinden zich de drijfveren. Een drijfveer geeft dus je onbewuste natuurlijke intrinsieke motivatie weer.

De drijfveren in kernwoorden

Je hebt nu een idee wat drijfveren zijn en waar ze vandaan komen en dat drijfveren worden weergegeven in kleuren. Nu ben je vast ook benieuwd wat nou die verschillende drijfveren betekenen. Daarom geef ik je per drijfveer een korte omschrijving en een aantal kernwoorden.

Een persoon met een:

  • Rode drijfveer wordt gemotiveerd door:  lef, daadkracht, actie, snelheid. Kernwoorden: besluitvaardig. moed, doortastendheid, risico en confrontatie.
  • Blauwe drijfveer wordt gemotiveerd door zekerheid en structuur. Kernwoorden: orde, duidelijkheid, procedures, logica, betrouwbaarheid, rechtvaardig, volhardend, loyaal, afspraak is afspraak.
  • Oranje drijfveer wordt gemotiveerd door doelgerichtheid en zaken willen verbeteren. Kenmerken: kansen zien, beter presteren, resultaat, praktisch, efficiënt, informeel, ambitieus en gedreven.
  • Groene drijfveer wordt een persoon gemotiveerd door harmonie en sociale acceptatie. Mensgericht, samenwerken, gelijkwaardigheid, overeenstemming, geduld, relatiegerichtheid, communicatie, zorgzaamheid en betrokken zijn belangrijke kernwoorden.
  • Gele drijfveer worden gemotiveerd door autonomie, onderzoeken, iets willen begrijpen wat complex is. Kernwoorden: kennis, vindingrijk, systemisch, focus op eigen ontwikkeling, zelfstandig denken, creatief, overzicht, inzicht, onafhankelijk.
  • Paarse drijfveer wordt een persoon sterk gemotiveerd vanuit behoefte aan veiligheid en vertrouwdheid. Veiligheid, traditie en gewoonten zijn belangrijk. Kernwoorden zijn: geborgenheid, voorspelbaarheid, verbinding, respect, bescheiden, opofferend (belang van de groep gaat voor)

2 belangrijke voordelen van het kennen van je drijfveren

Voordeel 1 – Je kunt betere keuzes maken.

Kennis van je eigen drijfveren is essentieel als je vastloopt in werk en/of studiekeuze. Het helpt je te begrijpen waarom sommige zaken moeizaam gaan en je zoveel energie kosten en andere zaken je juist energie geven. Inzicht in je drijfveren geeft je een mogelijkheid om  keuzes te maken die aansluiten bij wat jou van nature motiveert. Werk kost je dan veel minder energie wat weer goed is voor een betere werkbalans.

Ben je je niet bewust van jouw drijfveren, dan kan het zijn dat je op een plek werkt die je heel veel energie kost. De omgeving past dan niet voldoende bij dat waar jij energie van krijgt. Als een omgeving een ander type drijfveer van jou verlangt dan de drijfveer waar jij met name energie van krijgt, dan moet je constant jezelf forceren om gedrag te laten zien dat niet aansluit bij jouw voorkeursdrijfveer.

Voordeel 2 – Je kunt beter communiceren wat bijdraagt aan een betere samenwerking

Een andere voordeel is dat inzicht in je eigen drijfveren en die van je collega’s je een manier geeft om met elkaar te communiceren.  Elkaar vanuit de verschillende leren begrijpen versterkt de onderlinge samenwerking. Daarnaast kun je weerstand (frustraties) bespreekbaar maken om vandaar uit samen te werken aan oplossingen die zoveel mogelijk aansluiten bij ieders drijfveren.

Je bent niet je drijfveer, je doet je drijfveer.

Hoe ontdek je je eigen drijfveren?

Dat kan door een drijfverenscan te laten maken bij een gecertificeerde professional. Een drijfverenscan is een psychologisch meetinstrument dat jouw drijfverenprofiel in kaart brengt. Er zijn diverse meetinstrumenten op de markt waarbij de kwaliteit sterk verschilt. Om iets zinnigs te zeggen over jouw persoonlijkheid moet een instrument betrouwbaar en valide zijn.

Let er daarom op dat je bij interesse alleen gebruik maakt van een professionele vragenlijst die afgenomen wordt door iemand die is gecertificeerd. Tenslotte wil je met de data die een instrument oplevert een probleem beter begrijpen en goede keuzes maken.

Wat meet een drijfverenscan?

Met een drijfverenscan (werkbalansscan) wordt gemeten hoe sterk je door de verschillende drijfveren wordt gemotiveerd. Ook wordt jouw weerstand op drijfveren van anderen gemeten en krijg je zicht op welke werkomgeving het beste bij jouw drijfveren aansluit. drijfverenscan wordt dus met name ingezet bij werksituaties waarin bepaalde vraagstukken spelen. Moet jij in je werk steeds gedrag laten zien dat totaal niet past bij jouw natuurlijke drijfveer, dan kost dat heel veel energie. Dat kan anders als je zicht krijgt op je drijfveren.

Goed zorgen voor jezelf is aansluiten bij je natuurlijke drijfveren.

Conclusie

bewust worden van je eigen drijfveren helpt; om jezelf beter te begrijpen,makkelijker communiceren en anderen beter te begrijpen. Het legt jouw natuurlijke motivatie bloot en geeft je gelijk inzicht in wat je energie kost en wat je energie geeft. Heb je geen onvoldoende zicht op en zou je dit graag eens willen ontdekken, dan is een werkbalansscan de volgende stap voor jou. Hier lees je er meer over.

*Met toestemming van de ontwikkelaar (intodrives) heb ik de naam ‘drijfverenscan’ omgedoopt naar werkbalansscan omdat dit gelijk het voordeel weergeeft.

1 reactie op “Waarom het belangrijk is om je eigen drijfveren te kennen”

  1. Francien wat heb het je een mooie duidelijke blog geschreven over drijfveren. Het is heel prettig om dit te lezen.
    Ik stuur mijn zoon gauw naar je toe,want jouw werkwijze gaat hem vast en zeker helpen!!!

Reacties zijn uitgeschakeld.

francienkramer.nl draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders